UA-116135627-1 מה ההבדל בין אמונה מגבילה למחשבה שלילית?
top of page

מה ההבדל בין אמונה מגבילה למחשבה שלילית?







אתמול שאלתי את אחת המטופלות שלי שמתקשה להירדם, איך שנת הלילה שלה?

התשובה שלה הייתה זהה לפעם הראשונה שנפגשנו למרות שעבדנו על המחשבות שלה לפני השינה. היא אמרה : "אין לי בעיות שינה, יש לי בעיות להירדם". הבנתי שזו אמונה מגבילה עבורה וששום דבר לא יעזור לפני שנפטר מהאמונה המגבילה הזו. הפניתי את תשומת ליבה לזה שהיא בעצם אמרה מה שאמרה מתוך אמונה מגבילה וקיבלתי את התשובה שהיא תתרכז להבא במחשבות חיוביות.

יש בלבול לגבי אמונות מגבילות ומחשבות שליליות, הן אינן זהות.

בבלוג הזה אני אסביר מה ההבדל. אמונה מגבילה ומחשבה שלילית הם מושגים פסיכולוגיים קשורים, אך יש להם הבדלים מובהקים מבחינת טבעם, היקפם והשפעתם על הלך הרוח וההתנהגות של הפרט.

  1. אמונה מגבילה: אמונה מגבילה היא שכנוע או פרספקטיבה מושרשת עמוק שאדם מחזיק לגבי עצמו, אחרים או העולם הסובב אותו. אמונות אלו הן לרוב תת-מודעות ויכולות לעצב את התפיסה העצמית, פעולותיו והחלטותיו של האדם. אמונות מגבילות נוטות להגביל את הפוטנציאל של האדם, לעכב צמיחה אישית וליצור גבולות עצמיים. הם בדרך כלל רחבים יותר ומקיימים יותר ממחשבות אינדיבידואליות, ולעתים קרובות מהווים חלק ממערכת האמונות המרכזית של האדם. דוגמאות לאמונות מגבילות כוללות: "אני לא מספיק חכם כדי להצליח." "לעולם לא אהיה טוב במערכות יחסים." "לא מגיע לי אושר."

בטיפול חשוב למצוא את נקודת הזמן שבה האמונה נולדה. דרושה עזרה של מטפל רגשי בשביל להיפטר מהן.


2. מחשבה שלילית: מחשבה שלילית היא רעיון פסימי חולף או רגעי שחוצה במוחו של אדם. מחשבות שליליות מופעלות לרוב על ידי מצבים, אירועים או אתגרים ספציפיים. בניגוד לאמונות מגבילות, מחשבות שליליות הן זמניות ומצביות יותר בטבען. הם עשויים להתעורר בתגובה ללחץ, כישלון, ביקורת או טריגרים אחרים, והם יכולים להשפיע על מצב הרוח והרגשות של האדם בטווח הקצר. מחשבות שליליות ממוקדות יותר ולא בהכרח משקפות את מערכת האמונות הכוללת של האדם.

דוגמאות למחשבות שליליות כוללות: "פישלתי את המצגת הזאת; אני כל כך כישלון". "אף אחד לא אוהב אותי; אני תמיד לבד." "המצב הזה חסר סיכוי, אין מוצא". לסיכום, ההבדלים העיקריים בין אמונה מגבילה למחשבה שלילית הם: טבע והתמדה: אמונות מגבילות הן אמונות עמוקות וארוכות, המשפיעות על תחומי חיים שונים, בעוד שמחשבות שליליות הן זמניות, ספציפיות וקשורות לנסיבות מסוימות. היקף: אמונות מגבילות הן רחבות יותר ונוטות לעצב את הלך הרוח וההתנהגות הכוללים של האדם, בעוד שמחשבות שליליות ממוקדות יותר במצבים או אירועים מיידיים. השפעה: הגבלה של אמונות יכולה להפריע באופן משמעותי להתפתחות והישגים אישיים על ידי הצבת גבולות על מה שאדם מאמין שהוא יכול להשיג. מחשבות שליליות יכולות להשפיע על רגשות ומצב רוח בטווח הקצר, אבל הן לא בהכרח מגדירות את כל השקפת עולמו של אדם. גם לאמונות מגבילות וגם למחשבות שליליות יכולות להיות השפעה שלילית על הרווחה הנפשית והצלחתו של האדם. ההכרה בהם וערעור התקפות שלהם היא צעד חשוב בצמיחה אישית ובשיפור הלך הרוח של האדם. ניתן להחליף מחשבות שליליות באופן שיטתי במחשבות חיוביות. לאמונות מגבילות דרוש תהליכ טיפול להעלים אותה.

הן מחשבות שליליות והן אמונות מגבילות ניתנות לטיפול ולשינוי באמצעות טכניקות טיפוליות שונות ותרגולי שיפור עצמי. טיפול במחשבות שליליות: ארגון מחדש קוגניטיבי: זה כרוך בזיהוי ואתגר של דפוסי החשיבה האי-רציונליים או השליליים והחלפתם במחשבות מאוזנות ומציאותיות יותר. תהליך זה עוזר למסגר מחדש מצבים ולראות אותם מנקודת מבט חיובית יותר. הצהרות חיוביות: שימוש בהצהרות חיוביות יכול לעזור לנטרל דיבור עצמי שלילי. חזרה על הצהרות המדגישות את החוזקות, היכולות והתכונות החיוביות שלך יכולה לשנות בהדרגה את הלך הרוח שלך. מיינדפולנס ומדיטציה: תרגול מיינדפולנס ומדיטציה יכול לעזור לך להיות מודע יותר למחשבות שלך ולהתנתק מדפוסי חשיבה שליליים. זה יכול להוביל לתחושת שליטה רבה יותר על החשיבה והרגשות


טיפול באמונות מגבילות: טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): CBT הוא גישה טיפולית בשימוש נרחב המסייעת לאנשים לזהות ולאתגר את האמונות המגבילות שלהם. מטפלים עובדים עם לקוחות כדי להעריך מחדש את העדויות התומכות באמונות אלו ולפתח דרכי חשיבה מסתגלות יותר. תכנות נוירו-לשוני (NLP): ניתן להשתמש בטכניקות NLP כדי לחווט מחדש דפוסי חשיבה והתנהגויות הקשורות לאמונות מגבילות. ויזואליזציה, מסגור מחדש וכלי NLP אחרים יכולים לעזור להפוך אמונות אלו לאמונות מעצימות. EFT (Emotional Freedom Techniques) או הקשה: EFT כולל הקשה על נקודות מרידיאן אנרגיה ספציפיות תוך התמקדות ברגשות או אמונות שליליות. מאמינים כי טכניקה זו משחררת חסימות רגשיות ומעודדת שינוי חיובי. טיפול בהיפנוזה: טיפול בהיפנוזה יכול לגשת אל תת המודע כדי לטפל ולתכנת מחדש אמונות מגבילות עמוקות. חשוב לעבוד עם היפנותרפיסט מוסמך ובעל מוניטין. רפלקציה עצמית ורישום ביומן: רישום קבוע על המחשבות, האמונות והחוויות שלך יכול לעזור לך לזהות דפוסים ולאתגר את האמונות המגבילות. כתיבת ראיות נגד לאמונות אלו יכולה להיות מועילה במיוחד. זכרו שהתייחסות גם למחשבות שליליות וגם לאמונות מגבילות היא תהליך הדרגתי. לעתים קרובות זה דורש מאמץ עקבי ושילוב של גישות שעובדות הכי טוב בשבילך. אם אתה מגלה שבעיות אלו משפיעות באופן משמעותי על רווחתך או חיי היומיום שלך, פנייה להדרכה מרופא או מטפל בתחום בריאות הנפש יכולה לספק אסטרטגיות ותמיכה מותאמו


אם אתם מזהים שיש לכם אמונה מגבילה, תבואו אליי לטיפול


באהבה

הנושמת

טל 0544666196

20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מחשבה יוצרת מציאות

שנים הייתי קמה בבוקר, מודה על מה שיש: חיים, משפחה, פרנסה, התפתחות, טבע, ומרגישה שזה נותן לי זכות לשחרר רסן במשך יתר היום. טוחנת בלי הכרה...

bottom of page