UA-116135627-1 מה הקשר בין שמחת חיים וביקורת עצמית ? אהבה עצמית פותרת הכל: דכאון, חרדה ופחד
top of page

מה הקשר בין שמחת חיים וביקורת עצמית ?

עודכן: 20 ביולי 2023





אהבה עצמית, ביטחון עצמי, אומץ ורצון לממש את הייעוד שלך ולהשיג את והמטרות שלך הם אלה שמבטיחים לנו חיים טובים מלאי סיפוק, הם מבריחים את הדיכאון, החרדה והפחדים. שנים למדתי שיטות להתקרבות עצמית כמו שיטת ימימה, ונתתי לעצמי לחשוב רק חיובי, דרך עבודה סזיפית של החלפת מחשבות שליליות במחשבות חיוביות,. רציתי להאמין שהגעתי לאהבה עצמית, ללא ביקורת ועם מחשבות טובות בכלל ועל עצמי בפרט.

בשנה האחרונה יצאתי מאזור הנוחות שלי והלכתי ללמוד ציור. פעם ראשונה בחיים שציירתי חוץ משיעורי ציור בבית הספר.

עם כל ציור שעשיתי גיליתי דליים של ביקורת עצמית, כמות מפתיעה אחרי 30 שנה שאני עובדת על עצמי.


5 סיבות למה כדאי לצאת מאזור הנוחות שלך:


1. צמיחה אישית: כשאתה יוצא מאזור הנוחות שלך, אתה חושף את עצמך לחוויות חדשות, אתגרים והזדמנויות צמיחה אישית. זה מאפשר לך להרחיב את הידע, הכישורים ונקודות המבט שלך, מה שיכול להוביל לביטחון עצמי גדול יותר ולתחושת הישג.


2. התגברות על פחדים ומגבלות: אזורי נוחות נוצרים לרוב בסביבה או פעילות מוכרת וצפויה. על ידי דחיפה אל מעבר לגבולות אלה, אתה יכול להתעמת עם הפחדים והמגבלות שלך, תוך כדי כך להרחיב בהדרגה את אזור הנוחות שלך. זה יכול לעזור לך לבנות חוסן ולפתח את האומץ להתמודד עם אתגרים בתחומים אחרים בחייך. כך גיליתי את מגבלת ביקורת העצמית שלי, שלא נעלמה מחיי כפי שחשבתי.


3. למידה והסתגלות: יציאה מאזור הנוחות שלך חושפת אותך למצבים לא מוכרים, מה שמאלץ אותך ללמוד ולהסתגל. זה מעודד אותך לרכוש מיומנויות חדשות, לאמץ נקודות מבט שונות ולחשוב בצורה יצירתית כדי לפתור בעיות. יכולת הסתגלות זו יכולה להיות בעלת ערך הן במסגרות האישיות והן במקצועיות.


4. ביטחון מוגבר: בכל פעם שאתה יוצא בהצלחה מאזור הנוחות שלך, אתה מוכיח לעצמך שאתה מסוגל ליותר ממה שחשבת. הצלחה זו יכולה להגביר את ההערכה והביטחון העצמי שלך, ולספק חיזוק חיובי שיעודד אותך להתמודד עם אתגרים חדשים בעתיד.


5. הרחבת הזדמנויות: על ידי הישארות באזור הנוחות שלך, אתה עשוי להגביל את ההזדמנויות שלך לצמיחה והצלחה. יציאה החוצה פותחת אפשרויות חדשות, בין אם זה לפגוש אנשים חדשים, לחקור מסלולי קריירה שונים או לקיחת פרויקטים מרגשים. אימוץ חוויות חדשות יכול להוביל להזדמנויות בלתי צפויות ולפתוח דלתות לנתיבים שאולי מעולם לא שקלת קודם לכן.



למרות שיציאה מאזור הנוחות שלך יכולה להיות לא נוחה או מאתגרת לפעמים, היא מובילה לרוב להתפתחות אישית וחיים מספקים יותר. חשוב לזכור כי נקיטת צעדים קטנים והרחבה הדרגתית של אזור הנוחות שלך היא גישה בת קיימא המאפשרת המשך צמיחה והסתגלות.

בזכות היציאה מאזור הנוחות שלי גיליתי מאגר ענק של ביקורת עצמית. ביקורת בכלל ועצמית בפרט הורסת אותנו, פוגעת בביטחון העצמי היא ההפך מאהבה עצמית.



5 דרכים למנוע ביקורת עצמית:


פסקול הלהיטים הגדולים ביותר שהופק על ידי ביקורת עצמית יישמע בערך כך: היית צריך לעשות טוב יותר בפרויקט הזה. למה הבית לא נקי יותר? התבלבלת כל משחק הכדורגל! אתה הורה רע, עמית גרוע עוד יותר,.

הנטייה לעסוק בהערכה עצמית שלילית פוגעת כמעט בכולם. "אנשים מתייחסים לביקורת העצמית שלהם כאילו היא חלק מעצמם, כמו צבע העיניים שלהם!" אומרת רייצ'ל טורו, פסיכולוגית קלינית מסיאטל ומחברת הספר "The Self-Talk Workout. "אנשים אומרים: "אוי, אני פשוט תמיד הייתי המבקר הכי גרוע של עצמי." והרבה אנשים לא מבינים כמה זה מזיק.

הקשבה למבקר הפנימי הקולני שלך היא הרגל - לא תכונה אישיותית קבועה, כך מבהירה טורו – תכונה זו לעתים קרובות מחריפה על ידי טראומות ילדות, התעללות רגשית, בריונות, סקסיזם, הומופוביה ושימוש במדיה חברתית. זו יכולה להיות גם סוג של הגנה עצמית: אם אתה מרושע כלפי עצמך, "אז אף אחד אחר לא יכול לפגוע בך כמו שאתה הולך לפגוע בעצמך", אומרת טורו.

אבל יש סיבה טובה לעבוד על השתקת הביקורת העצמית, שנמצאה כמחמירה דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, עבריינות נוער, פגיעה עצמית והתנהגות אובדנית.

(במקרים מסוימים, מדובר ביחסי גומלין: דיכאון מעורר גם ביקורת עצמית, השפעה שחוקרים מצאו בולטת במיוחד עבור בנות נוער.) לעומת זאת אנשים עם רמות גבוהות יותר של חמלה עצמית פחות צפויים לחוות אתגרים בבריאות הנפש.

למרבה המזל, כלים רבים יכולים לעזור לנו לדבר בצורה טובה יותר לעצמנו. ביקשנו ממומחים לשתף את הדרכים המועדפות עליהם להתגבר על דיבור עצמי קריטי:


1. חקור את המקורות

"הצעד הראשון לסיכול ביקורת עצמית הוא להבין מה מקורן של המחשבות", אומרת טיפאני גרין, פסיכותרפיסטית בשיקגו. כשהלקוחות שלה אומרים דברים שליליים על עצמם, היא שואלת אותם לעתים קרובות: "מאיפה זה בא? מי היה האדם הראשון ששמעת אומר את זה עליך?" התגובה נוטה להיות חושפנית: אולי אמא שלהם קראה להם עצלנים, או שסבתא שלהם אמרה להם שהם צריכים לרדת במשקל. "זה מתחיל להרגיש כמו נורה", אומרת גרין, "זה מאפשר להם להגיד, 'אולי זה לא צריך להמשיך". "החוויה היא דרך מועילה להפריד את עצמך ממחשבות ביקורתיות" היא מוסיפה, "במקום לקבל אותן כשלך".


2. הגדר צנצנת ביקורת עצמית

בכל פעם שאתה תופס את עצמך עוסק במחשבה ביקורתית, זרוק מטבע או פיסת נייר לצנצנת. גרין ממליצה להציג אותו במקום שהוא מאוד גלוי. המטרה בהתחלה היא למלא את הצנצנת בהרבה מטבעות, כי זה סימן שהגברת את המודעות שלך לדפוסי החשיבה שלך ולהשפעה שיש להם על הרגשות וההתנהגויות שלך. עם זאת, במהלך שלושה עד שישה החודשים הבאים, אתה אמור לשים לב שאתה מוסיף לצנצנת בתדירות נמוכה יותר. דרך חזותית לעקוב אחר ההתקדמות שלך יכולה להיות מעודדת ומתגמלת, היא אומרת.


3. חגוג את הניצחונות שלך

אחת מאסטרטגיות הדיבור העצמי שלטורו נקראת "זהה את ההצלחה". "זה בערך ההפך מרשימת מטלות", היא אומרת. "זה כמו רשימה גמורה." כל ערב לפני שאתה הולך לישון, רשום 10 דברים שעשית באותו יום שהועילו לך, למישהו אחר, או לעולם בכלל. "שום דבר אינו קטן מידי, שלחת הודעה לחבר, קמת מהמיטה, לקחת את הוויטמין שלך", היא מציינת. "כל זה מייצר את התחושה הזו במוח שלך, תחושה של 'אני עושה את הדברים הטובים האלה'". כל זה יכול להיות תרופה חזקה לביקורת עצמית, ולתחושה הכל כך מוכרת שלא עשית מספיק באותו יום.


4. החלף את המבקר הפנימי שלך בקול ניטרלי

תיקון מחשבות שליליות אינו קל, וזה לא קורה בן לילה. גרין מציעה קודם כל להתנגד להם במחשבות ניטרליות; אתה יכול להתקדם למחשבות חיוביות מאוחר יותר. תאר לעצמך, למשל, שאתה מבקר באופן שגרתי את השיער שלך. במקום להגיד לעצמך שזה שופע ומדהים, נסה את זה: "מה אם אני טועה? מה אם השיער שלי בסדר?" זה מביא אותך למקום שבו אתה יכול להטיל ספק במחשבה השלילית - וזה יותר מציאותי (ואמיתי) מאשר לאלץ את עצמך לאמץ גישה חיובית.


5. חפש את השיעורים (העדינים)

ביקורת עצמית יכולה לפעמים להכיל מידע חשוב ואף להוכיח שימוש, אומרת טורו. אתה עלול, למשל, להיות קשה עם עצמך על כך שאתה לא שומר על קשר טוב עם החברים שלך.

"זה מידע רב ערך", היא אומרת. "אני חושבת שזה בסופו של דבר מגיע מהמקום הזה בפנים שאכן רוצה להזין את החברות שלך." לחלופין, אם אתה כועס על עצמך שלא הגעת לחדר הכושר, זה יכול לאותת על רצון לאורח חיים בריא יותר. טורו מיעצת לשים לב לביקורת בעדינות, ואז ללמוד. הדרך שבה אנחנו מדברים אל עצמינו חשובה, עדיף להגיד לעצמך "זה באמת חשוב ללכת לחדר כושר" ולא "אתה מבאס שלא הלכת לחדר כושר".



בהצלחה,

אם אתם צריכים עזרה אני כאן בשבילכם

הנושמת



56 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page